VAPOSTOWER

V současné době probíhá ve společnosti VAPOS výzkum a vývoj parkovací
věže pro jízdní kola a elektrokola, který nese název VAPOSTOWER. První prototyp parkovací věže, bude postaven na jaře roku 2019, na pozemku společnosti VAPOS. Prodej parkovacích věží VAPOSTOWER je naplánován na začátek roku 2020.

Klasická pozemní parkoviště jsou prostorově náročná, zabezpečení uložených kol je nedostatečné, na kola prší atd. VAPOSTOWER je na řešení tohoto problému zaměřen a nabízí originální řešení, které splňuje požadavky na bezpečnost uložených kol, ochranu před povětrnostními vlivy, rychlost zaparkování a vyparkování kol, a to vše se značnou úsporou místa.

Velká města a určité specifické lokality (nákupní galerie, nádraží, administrativní objekty atd.), kde je provozována doprava osob (nebo je z hlediska snížení dopravní náročnosti žádoucí ji podporovat) jízdními koly, nebo elektrokoly, vzniká problém, kde tato kola bezpečně zaparkovat.

V podstatě se jedná o stavebnicový stroj vybavený elektronikou pro automatické ukládání jízdních kol a elektrokol. VAPOSTOWER je modulární systém, což znamená, že kola budou zaparkována v jednotlivých věžích, přičemž v každé věži bude samostatný výtah s automatickými dveřmi.  Jednotlivé věže bude možné řadit vedle sebe a „zády“ k sobě. Budou seřazeny od čtyř kusů do dvanácti, přičemž mohou tvořit i obrazce, resp. kříž, mnohoúhelník atd.

Vizualizace VAPOSTOWERU v prostředí vlakového nádraží

Vizualizace VAPOSTOWERU v prostředí Královehradecké univerzity

VAPOS TOWER je naprosto originální tím, že se jedná o modulární systém, který lze sestavovat přesně podle požadavků budoucích zákazníků (od kapacity 4 modulů, tj. od 40 kol až do kapacity 12 modulů, tj. 168 kol.)

Vizualizace VAPOSTOWERU v prostředí Mladoboleslavské ŠKODY AUTO

Členění do jednotlivých věží má další výhodu, a to že jedna, nebo více věží můžou být určeny pro zaparkování ne zcela běžných druhů kol, jako například FATBIKE, kola se zabudovanou dětskou sedačkou případně dětská kola. To znamená v praxi, když parkovací systém bude mít 8 věží, budou moci jedna popřípadě 2 a více věží být vyčleněny pro speciální parkování.

Další výhodou je způsob vkládání a vyparkování jednotlivých kol. Každý modul má svoje automatické pojízdné dveře, to znamená, že lze zakládat jízdní kola do všech modulů současně. Hlavním rozdílem je tedy čas zaparkování a vyparkování jednotlivých kol, a tedy i celé kapacity věže.